GermAtik.nl
Deutsch mal ganz anders!
Als docent Duits met een grote interesse in technologie ben ik voortdurend op zoek naar manieren om mijn lessen te verbeteren en mijn leerlingen voor te bereiden op de toekomst. In een tijd waarin technologie steeds belangrijker wordt, is het essentieel dat het onderwijs hierop inspeelt. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI), en ik vroeg me af hoe ik AI zou kunnen inzetten om mijn lessen effectiever en aantrekkelijker te maken.
Daarom was ik erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden van ChatGPT, een tool die ontworpen is om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Om te testen hoe nuttig deze technologie zou kunnen zijn in mijn onderwijspraktijk, stelde ik een eenvoudige vraag: "Kun je mij de tweede naamval in het Duits uitleggen?" Het antwoord dat ik kreeg, was behoorlijk teleurstellend. In plaats van een duidelijke uitleg, gaf de AI een onsamenhangend en verwarrend antwoord dat meer leek op een hallucinatie dan op een zinvolle uitleg van de Duitse grammatica.
Omdat ik nieuwsgierig was naar andere mogelijkheden van AI, besloot ik verder te experimenteren en vroeg de tool om samenvattingen van bekende Duitse boeken te geven. Tot mijn verbazing leverde de AI opnieuw geen nauwkeurige resultaten. In plaats van correcte verhaallijnen kreeg ik fantasierijke en vaak onjuiste versies. Dit leidde tot mijn volgende vraag: "Ben jij een bullshit-generator?" Onder de output van ChatGPT stond namelijk een waarschuwing die aangaf dat de antwoorden mogelijk niet altijd correct zijn en dat de AI beperkte kennis heeft van gebeurtenissen na 2021. Ook werd vermeld dat de AI soms schadelijke instructies of bevooroordeelde inhoud kan produceren, met de aanbeveling om de antwoorden van de AI op juistheid te controleren.
Deze ervaringen maakten duidelijk dat om AI effectief te kunnen gebruiken, je al veel kennis moet hebben van de Duitse taal en grammatica om de betrouwbaarheid van de antwoorden te beoordelen. Het is belangrijk dat leerlingen leren 'onder de motorkap te kijken', oftewel inzicht krijgen in hoe AI werkt en begrijpen dat woorden meerdere betekenissen of synoniemen kunnen hebben. Ze moeten ook leren goed te prompten: de kunst van het stellen van de juiste vragen aan AI om de meest bruikbare antwoorden te krijgen. Dit betekent dat ze verschillende vragen moeten stellen en andere technieken moeten toepassen om uiteindelijk bruikbare antwoorden van AI te krijgen.
Een sterke basiskennis is als het leggen van de eerste stenen van een gebouw; zonder deze fundamenten kan niets stevig staan. In het onderwijs moeten leerlingen eerst de essentiële feiten, regels en principes beheersen, vooral bij vakken zoals talen, waar basisgrammatica en woordenschat cruciaal zijn. Dit begrip van de basis stelt hen in staat om "onder de motorkap te kijken" en technologie effectief te gebruiken, waardoor hun leerervaring wordt verrijkt en verbeterd. Zo vormt de beheersing van basisvaardigheden de sleutel tot verdere groei en begrip.
Het gebruik van AI in het onderwijs vereist daarom een kritische en goed geïnformeerde benadering. Hoewel AI-tools veel mogelijkheden bieden, moeten ze met de nodige voorzichtigheid en kennis worden ingezet. Leerlingen moeten leren kritisch om te gaan met de informatie die ze van AI ontvangen en deze te evalueren op juistheid. Om echt vaardig te worden in een taal, moeten leerlingen net als voetballers dagelijks trainen. Dit betekent dat er tijdens de lessen veel aandacht moet worden besteed aan het oefenen van woordenschat en grammatica. Net zoals voetballers elke dag trainen om in het weekend een wedstrijd te kunnen spelen, moeten leerlingen voortdurend oefenen om hun taalvaardigheid te verbeteren en toe te passen in praktische situaties.
Om dit te ondersteunen, is formatief evalueren een belangrijk onderdeel van het leerproces. Door middel van activiteiten zoals het "Germatikspiel", een spel gericht op het oefenen en evalueren van grammaticale en idiomatische vaardigheden, kunnen leerlingen hun kennis op een speelse manier testen. Deze benadering helpt niet alleen bij het versterken van hun grammaticale kennis, maar biedt ook de mogelijkheid om feedback te ontvangen en hun begrip verder te verdiepen.
Daarnaast moet het onderwijs zich aanpassen aan technologische vooruitgang door bijvoorbeeld gebruik te maken van betrouwbare tools zoals DeepL, een vertaalprogramma dat bekend staat om zijn nauwkeurigheid. Maar ook hier moeten leerlingen leren 'onder de motorkap te kijken' om te begrijpen hoe deze technologieën werken en hoe ze de kwaliteit van de output kunnen beoordelen en verbeteren.
Door deze kritische benadering en continue oefening te combineren, leren leerlingen niet alleen om beter om te gaan met AI, maar worden ze ook beter voorbereid op een toekomst waarin technologie een steeds grotere rol speelt. Op deze manier zorgen we ervoor dat we geen 'bullshit-generAtie' creëren, maar jonge mensen opleiden die in staat zijn om technologie verstandig en kritisch te gebruiken.
P.s. Blended learning / LiFo is in zijn huidige vorm meestal geen goede manier om technologie effectief in het onderwijs te integreren: het verleidt leerlingen te vaak tot afleiding in plaats van hen te ondersteunen in hun leerproces.
▲
AI kan fouten maken. Controleer belangrijke informatie.
Als je ergens goed in wilt worden moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Op www.germatik.nl kun je heel veel oefenen. Dat doen we o.a. via het Germatikspiel. Daarvoor moet je gebruik maken van dít antwoordformulier:
Je mag tijdens het spel géén gebruik maken van Ai!
•